Pages

Tuesday 22 January 2013

Erti Sahabat


Hari ni aku ada test dengan kuiz. Alhamdulillah kedua-duanya dah dijawab dengan baik. Syukur ya Allah. Jika ada test exam atau kuiz, aku akan buat yg terbaik. Persediaan akan dibuat awal. Soal markah serah pada Allah. Jika kita belajar kerana-Nya, insyaAllah tidak timbul soal tidak puas hati dengan markah. Niat perlu diperbetulkan. maintenance juga perlu. Soalnya kita tahu kita dah usaha sebaik mungkin. Jika Allah beri keputusan yang baik kita bersyukur, jika sebaliknya, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita.


Alhamdulillah aku dikurniakan kawan-kawan yang baik. Kami banyak berbincang. Santai, kadang-kadang serius adakalanya tegang Macam-macam topik. Dari kawan kelas, politik, sukan, agama, wanita pilihan (isteri) dan yang aku paling suka topik sahabat. Falsafah dalam persahabatan. Kami bezakan antara kawan dan sahabat. Walau dari segi makna sama tetapi penghayatannya berbeza. Bagi kami kawan boleh dapat di mana-mana. Jika kita pandai bermesra dan bergaul ramailah kawan. Tapi sahabat lain. Sahabat, tahu menjaga hati , ucapannya menyenangkan hati, sahabat ada di sisi ketika susah, sahabat tempat kita berkongsi suka dan duka, sahabat menutup aib kita.



ciri-ciri sahabat sejati



Sebelum tu, perlu dijelaskan Allah tempat kita bergantung segala sesuatu. Jika kita ada masalah sedih dan sebagainya, maka pertamanya Allah adalah selayaknya tempat kita mengadu dan meminta. bertawakkal dan berharap. Bukan kawan, sahabat bahkan ibubapa sekalipun. Namun, tiada salahnya meminta pertolongan insan, jika lisan kita berbicara sedangkan jantung hati kita tetap berharap pada Allah. Balik kepada topik sahabat. Ada satu istilah yang aku nak kongsi yang kami panggil. 'kekosongan dalam hati'. Ya ada banyak ruang dalam hati kita, maksud aku ruang kasih sayang. 



Kita saling memerluk
Kami berbincang lagi. kita fokus pada ruang wanita dan sahabat dalam hati. Sebenarnya ini soal couple, lelaki dan wanita berpacaran. Jika sahabat tidak mengisi ruang ini maka yang lain akan mengambil alih. Maksudnya kalau kita rapat dan bersahabat dengan kawan kita tentu soal couple ini boleh dielakkan. memang ruang utk wanita dan lelaki berbeza tetapi sekurang-kurangnya kita dapat mengalihkan perhatian diri dan sahabat kita dari terjebak. Kita tidak mengambil berat (caring), tidak bermesra dan bertanyakan masalah dengan sahabat maka jadilah perkara ni. Ini salah satu faktor dan banyak lagi faktor lain. Maka, jika ada dalam kalangan kami bercouple kami mungkin gagal dlm menjalankan peranan sebagai sahabat. Jadi, salahkan diri sendiri.




Perbincangan kami semakin hangat. Bila tiba masanya nanti kita akan tetap berkasih sayang dengan wanita yang bergelar isteri. Sewajarnya orang yang Bercoupel ini bertanya pada diri dan pasangan kemana hendak dibawa hubungan mereka. Tanyalah pasangan anda. Adakah sekadar melayan perasaan, mengisi kekosongan? Atau diakhiri dengan perkahwinan? Atau lebih teruk lagi tempat untuk melempiaskan nafsu? Soal perasaan tidak boleh dibuat main. Kalau serius pun adakah kita sudah mengambil kira redha Allah dalam hubungan itu? Kita tidak mahu habis madu sepah dibuang. Lihat sekeliling anda. Ambil iktibar. Ada banyak perkara tidak selesai lagi. Hold dulu, tiba masa kita tetap akan berkasih sayang dengan wanita yang halal. InsyaAllah. Cukup sekadar ini. Ini hanya pendapat. Anda boleh setuju atau tidak. Jika ada tersalah mohon beri teguran. Sekian.




cinta halal selepas kahwin

3 comments:

  1. ermm...good topic and actually mmg itulah isu dikalangan kalian semua..

    dah baca buku hilal asyraf 'sebelum aku bernikah?'

    baca buku tu and u will gain more input bout this topik
    sbnrnya, as student, xde sbnrnya masa nk bercinta bagai ni sb matlamat kamu as studnts tu bkn dah cukup byk nk kne focus..kalau byk masa lapang, join aktiviti, go untuk cari ilmu..byk perkara yg leh buat lg

    prepare diri utk mnjadi seorg suami/isteri soleh/solehah itu lg pntg dr kita duk melayan perasaan yg xpasti
    lebihh jelas lg, prepare diri as hamba utk temui DIA disana..mmg bunyik klise, tp tu hakikatnya :)

    juz pandangan 20 sen dr sy :)

    ReplyDelete
  2. sy ada beli buku tu baru2 ni. dah promote pun kat kawan2.hehe
    tp belum sempat hadam lagi.sy rasa ada beberapa point penting dlm buku tu yg perlu di beri perhatian.biasalah bab cinta ni mmg berat n susah utk dielakkan.perlu mujahadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..is not bout cinta only..its all about hati...bila ckp pasal hati..mmg complex skit..sb tu kita kne jaga hati dgn baik2..bkn mudah..sgggttttt susah..huuu..tp...ianya x mustahil

      kalau tgk pada artikel kt langit illahi pun ok gak..moga dgn pencarian ilmu dpt mbuka mata hati kita utk lebih baik lg disisi Allah..:-)

      Delete