Pages

Friday 22 February 2013

Seminar Baitul Muslim 2.0 (part2)





Slot 3- Fulus oh fulus
Penceramah- Tuan Suzardi Maulan

Apabila berbicara soal perkahwinan tidak dapat tidak, duit merupakan hal yang besar untuk difikirkan. Maklum saja kos perkahwinan mutakhir ini yang mencecah belasan malah puluhan ribu ringgit. Sebelum pergi lebih jauh, Tuan Suzardi Maulan yang juga merupakan Perunding Perancng Kewangan Islam menjelaskan asas pengurusan wang iaitulah kita perlu menganggap wang yang kita miliki adalah dari Allah maka segala keluar masuk duit, dimana ia dibelanjakan akan diaudit oleh Allah. Ini penting supaya tidak berlaku pemborosan dan segala perbelanjaan berlaku dengan baik.

Apabila hendak membuat majlis perkahwinan banyak aspek perlu difikirkan. Setiap individu perlu mengukur baju di badan sendiri supaya tidak belaku over bajet dalam majlis itu. Jangan hanya kerana inginkan majlis yang hebat, tetamu yang ramai, lauk yang sedap menyebabkan kita membuat pinjaman kepada bank (along berlesen) lalu menyebabkan kita menjadi hamba kepada bank apabila terpaksa membayar balik pinjaman jauh melebihi kadar yang kita pinjam.

Menurut Tuan Suzardi kenduri kahwin yang biasa-biasa sekarang mampu mencecah sehingga RM50,000. Maka beliau membentangkan bagaimana supaya majlis perkahwinan dapat dilaksanakan dengan kadar bajet di bawah RM10,000. Antaranya hanya menjemput 100 orang tetamu iaitu orang yang benar-benar rapat dengan kita. Dengan jumlah tetamu yang kecil secara automatik khemah, makanan, kad jemputan dan lain-lain dapat dikurangkan dengan drastik. Senang cerita majlis kecil-kecilan. Tidak perlu buat page di facebook untuk menjemput ramai kawan yang kadang-kadang kita tidak berapa kenal pun kerana ia merugikan dan banyak menyebabkan bajet kita lari.

Elakkan membeli rumah terlalu awal jika tidak mampu. Jika beli pun belilah dengan kadar-kadarnya. Semasa 7 tahun pertama bekerja cuba untuk mengelakkan membeli rumah dan kereta yang mahal kerana kita akan menghadapi hutang yang banyak. Apabila habis semua hutang kereta yang dan rumah, maka dicadangkan suami dan isteri setiap seorang membeli sebuah rumah bukan untuk diduduki tetapi disewakan atau dijual semula. Ini dinamakan pelaburan hartanah. Selepas daripada itu, apabila sudah stabil, maka belilah sebuah rumah idaman kita tak kira besar mana asal anda mampu.

Untuk memudahkan kita, buatlah proposal iaitu plan perkahwinan yang dirancang dengan baik, untuk meyakinkan ibubapa  dan ibubapa mertua kemana hala tuju kita semasa dan selepas berkahwin supaya mereka tidak ragu-ragu dengan keupayaan kita dan menunjukkan betapa kita serius untuk berkahwin dengan anak mereka.

 Untuk maklumat lanjut sila rujuk laman web Tuan Suzardi Maulan. Banyak informasi menarik yang anda tentu mahu tahu.





Tuan Suzardi Maulan



Slot 4- Sebelum Aku Bernikah
Penceramah- Hilal Asyraf

Slot ini lebih kepada pengalaman dan perkongsian Hilal Asyraf sepanjang pertunangan sehinggalah beliau berkahwin  

Masyarakat telah disalahtafsir tentang apa itu cinta oleh media-media arus perdana yang mempromosikan cinta mengikut acuan barat. Ramai orang mungkin menanggap berpelukan, bercumbuan tanpa pernikahan yang sah, maka itulah cinta. Inilah bahana yag dibawa kepada kita, ia merosakkan ramai anak muda dan tidak membawa keuntungan kepada islam. Malang juga bagi sebahagian orang islam yang agak ortodoks apabila berbicara soal cinta maka jawapannya hanya HARAM HARAM HARAM tanpa mengambilkira perbahasan para Ulama' mengenai cinta yang benar walhal islam tidak datang untuk membunuh naluri insan tetapi ia meraikan fitrah insan melalui jalan-jalan yang diajar Nabi saw iaitu pernikahan.

Kesilapan ramai anak muda kini ialah mereka melafazkan cinta tanpa persediaan. Maka sebelum cinta diungkap buatlah persediaan dari sudut ilmu, material dan fizikal melalui cara yang islam sediakan. Cinta yang benar itu membawa ke syurga, jika benar sesorang mencintai kita dia tidak akan mencelaka kan kita dan menjerumuskan kita dalam neraka melalui jalan-jalan yang batil.






Hilal Asyraf


Kesimpulan

Setelah mendapat pencerahan dari para penceramah, secara keseluruhan dapatlah saya katakan bahawa persediaan diri dari sudut ilmu, kewangan dan fizikal amat penting untuk kita ‘berbaitul muslim'. Anda perlu  keluarkan plan perbelanjaan perkahwinan sendiri dan pastikan plan itu akan menjadi sebuah plan yang bijak, cermat dan mesra orang muda. Kalau nak kira pandangan masyarakat, buat grand-grand mereka kata membazir, buat kecil-kecilan mereka kata macam tak ikhlas, sudahnya anda yang nak kahwin bukan mereka. Buatlah macamanapun selagi majlis kita patuh syariat. Saya tidak dapat membentangkan kesemua point penceramah atas kelemahan saya. Jika ada yang tersalah mohon dimaklumkan. 

No comments:

Post a Comment