Pages

Thursday 23 May 2013

ROAD TO 4 FLAT


artikel ini akan ditulis kalau aku berjaya dapat 4 flat utk semester ni. Insyaallah

Beberapa bulan kemudian..

Assalamualaikum. Result exam dah pun keluar beberapa minggu yang lepas. 4 flat ke? haha. Dukacita belum dapat 4 flat dan ,sukacita result aku lebih baik daripada sem lepas. Alhamdulillah. Walaupun tak capai target aku tetap rasa nak tulis. ade sikit yang aku nak kongsi. Sebenarnya aku rasa sem ni (sem 4) la yang paling berpotensi untuk dapat 4 flat. Sebab ape aku cakap macam tu :

1. Cuma 5 paper exam berbanding 7 masa sem-sem lepas
2. Xde paper BEL
3. Tak pegang ape-ape jawatan dalam persatuan

Tapi, jangkaan aku meleset. Cuma 1 atau 2 subjek yang aku konsisten. Paling x best aku dapat carry mark yg paling rendah dalam beberapa subjek berbanding sem-sem lepas. This is unpredictable. Test-test yang terakhir banyak yang aku x skor. kat sinilah banyak markah hilang. Masa ni pulak kawan rapat aku skor hampir semua test-test yang terakhir, x nak lah ketinggalan. Biar seiring dan sejalan.
A little bit pressure there.

jangan kecewa


Exam sebenar makin hampir. Aku x pandang  belakang dah. Biarlah carry mark tu. Peluang masih terbuka Untuk setiap carry mark yang 40%, aku ada lagi 60% untuk tampung kepincangan carry mark yang x mencapai target. Aku optimis, usaha dilipatgandakan. Fikiran sentiasa positif. Peluang masih ade. 50:50


pulun2


Akhirnya hari peperiksaan tiba. Semua paper dijawab dengan tenang walaupun ada sedikit ralat. Setiap kali keluar kelas exam, muka kena cool. Ade kawan-kawan tanya paper tadi macam mane, susah ke, boleh jawab ke. Aku senyum je, Aku jawab boleh,,ok,, walaupun kdg2 rasa macam tak boleh dan x ok. Ni kan mainan psikologi je. Nak bagi sedap hati, x nak rase down punya pasal. Lagipun, jawab memang boleh, betul ke tak tu yang tak tahu. Dan satu lagi sebab yang kuat untuk aku rase tenang, aku dah usaha dan ikhtiar yang terbaik untuk semua paper. Keputusannya serah pada Allah Azza wa Jalla.

Hari result keluar, check result..Alhamdulillah. Walaupun tak 4 flat adelah penambahbaikan dalam subjek-subjek yang pada mulanya kurang baik. Kalau aku mengaku kalah awal, memang semester ni jadi semester paling teruk. Seperkara lagi, kita mesti bersyukur atas apa yang kita dapat. Kita usaha bukan x usaha tapi Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Aku cuma nak cerita jangan putus asa dan sentiasa berfikiran positif dan.. bersangka baik pada Allah.

Aku bukan tak dapat 4 flat, tapi belum dapat 4 flat. Misi ini diteruskan pd baki 2 sem yang akan datang. Dengan strategi baru, harapan baru,
Sem 5 aku datang.
INI KALILAH!


No comments:

Post a Comment